Wat maakt ZKM uniek

• Evidence based methodische aanpak
    ZKM is wetenschappelijk getoetst in het researchprogramma 'Valuation and Motivation' van de Radboud Universiteit Nijmegen. De methode heeft internationaal de erkenning 'excellent' gekregen en wordt al zo'n 30 jaar toegepast en doorontwikkeld.
  • Kwaliteit verzekerd
    De ZKM is één van de weinige coachingsmethoden met een eigen beroepsvereniging (ZKM Vereniging), kwaliteitssysteem en certificering van de leden die de methode in de praktijk brengen. De coach heeft een tweejarige postacademische opleiding afgerond en onderschrijft de ethische code van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) en de richtlijnen voor de geregistreerde ZKM-consultant®.
  • Aantoonbaar effect
    Het is ook een van de weinige methoden die een professioneel evaluatiesysteem voor cliënten kent. Uit recent, grootschalig onderzoek blijkt dat de ZKM zeer effectief is en blijvend resultaat oplevert:
    • de algemene tevredenheid over het ZKM traject is een 8,6
    • de ervaren effectiviteit van het ZKM traject scoort een 7,7
    • de ervaren persoonlijke ontwikkeling in het ZKM traject scoort een 7,4
  • Breed toepassingsveld
    ZKM is geschikt voor zeer uiteenlopende vraagstukken. De toepassingsvelden voor de ZKM breiden zich nog steeds uit door vernieuwende ideeën van haar gebruikers. De Team Konfrontatie Methode (TKM) en ZKM-Organisatie zijn voorbeelden van:
    • De Team Konfrontatie Methode® is een bewezen effectief protocol om teams te leren ongewenste patronen zichtbaar te maken en om te buigen. De TKM-facilitator® helpt bij het zelfonderzoek en de veranderingsstappen, maar het team doet zelf het werk. Door dit collectieve leren gaat het team blijvend beter functioneren.
    • ZKM-Organisatie is een instrument waarbij op basis van een geleide dialoog het echte verhaal van een team of organisatie aan de oppervlakte wordt gebracht. Dit diepere verhaal vertelt over de diepere drijfveren van mensen en hoe deze zich verhouden tot de doelen van het team of de organisatie.
  • Focus op eigen verantwoordelijkheid en deskundigheid
    De methode stimuleert vanaf begin tot einde zelfwerkzaamheid van de cliënt. Belangrijk uitgangspunt is dat de cliënt wordt gezien als de deskundige van het eigen verhaal. Dit resulteert in een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie: de cliënt is expert van het eigen leven; de coach van de methode. Het effect is dat mensen zich herkennen in de uitkomst en gemotiveerd zijn aan de slag te gaan. De kans op terugval is daardoor klein.
  • Energie gevend
    Ondanks soms zware thematiek, geeft het proces vaak veel energie aan de cliënt. De reden hiervoor is, dat nadrukkelijk aandacht uitgaat naar positieve ervaringen.
  • Duidelijke structuur
    De methode is duidelijk gestructureerd en heeft zowel een kwalitatief als kwantitatief aspect.

De ZKM is een prachtige methode die echt van binnenuit verandering en beweging brengt. Voor mijn vaak hoogbegaafde en/of hoog-sensitieve klanten is de aandacht voor de onderliggende gevoelens, voor hun levensverhaal, de ordening en het ontdekken van de rode draad in een gelijkwaardig contact een manier om weer grip te krijgen. Ik werk ook met de Zelfverbinders van Essenceiam, een op de ZKM gebaseerde tool, daarmee zoom je in op een thema; Werk of Vitaliteit. Snel, kort en grondig. De Zelfverbinder Werkfit kan ook ingezet worden ten behoeve van Werkfit-trajecten (UWV).  De compacte ZelfReflector van Medina gericht op Zingeving en Levenskunst sluiten aan bij de zingevingsvragen die mijn klanten bezighouden en kan richting geven in de zoektocht naar betekenis. Naast de tools vanuit de narratieve psychologie en de ZKM, maak ik ook gebruik van de positieve psychologie, opstellingen, voice dialogue, kernkwadrant, steeds met een oplossingsgerichte insteek. Ik maak daarbij ook graag gebruik van Blended coaching, De combinatie van de interne dialoog en zelfreflectie in wisselwerking met dialoog met een coach stimuleert de ontwikkeling enorm! Regelmatig organiseer ik leuke en interessante workshops in Breda; De kunst van zelfreflectie, Een duik in jezelf! Themagericht: keuzes maken, conflicten, hoogbegaafdheid, perfectionisme, hoog-sensitiviteit en meer..... Met andere ZKM coaches met een hart voor onderwijs zet ik mij in om het zelfonderzoek meer bekendheid te geven als professionaliseringsactiviteit voor leraren.  Neem eens een kijkje op: https://www.talenteerjezelf.com/