ZKM Evaluatiesysteem

ZKM coaches die conform het ZKM Vereniging Kwaliteitssysteem werken, vragen hun cliënten vooraf, ter afsluiting van een ZKM traject en tenslotte na circa één jaar om een evaluatie. Het gaat om een anonieme evaluatie.

De geanonimiseerde informatie uit die cliëntevaluaties, wordt gebruikt als input voor het verder ontwikkelen van het ZKM Vereniging Kwaliteitssysteem. Daarnaast is met deze evaluaties, een wetenschappelijk gevalideerde effectmeting van de ZKM opgezet en wordt nu weer nieuw onderzoek gedaan. Zie het artikel in het Tijdschrift voor Coaching ter gelegenheid van de Dag van de Coach op 31 mei 2012.

Uit het onderzoek van Anke Abels naar het effect van ZKM, gemeten onder 100 cliënten die anoniem de ZKM Vereniging ( voorheen VvZB ) evaluatie voor cliënten hebben ingevuld, blijkt:

• De algemene tevredenheid over het ZKM traject is 8.6
  • De ervaren effectiviteit van het ZKM traject scoort 7,7
  • De ervaren persoonlijke ontwikkeling in het ZKM traject scoort 7,4

Inmiddels zijn ook de resultaten over 2012 en 2013 beschikbaar. De belangrijkste resultaten zijn weergegeven in een artikel van Geert Jan Aleven, dat interessant is voor cliënten en opdrachtgevers. Voor leden zie hierna.