ZKM Vereniging Evaluatiesysteem voor Cliënten

Maart 2016 Benchmarkrapport

Voor cliënten en opdrachtgevers

ZKM-professionals die conform het ZKM Vereniging-Kwaliteitssysteem werken, vragen hun cliënten vooraf, ter afsluiting van een ZKM traject en tenslotte na  circa één jaar om een evaluatie. Het gaat om een anonieme evaluatie.

De geanonimiseerde informatie uit die cliëntevaluaties, wordt gebruikt als input voor het verder ontwikkelen van het ZKM Vereniging-Kwaliteitssysteem. Daarnaast is met deze evaluaties, een wetenschappelijk gevalideerde effectmeting van de ZKM opgezet en wordt nu weer nieuw onderzoek gedaan. Zie het artikel in het Tijdschrift voor Coaching ter gelegenheid van de Dag van de Coach op 31 mei 2012.

Uit het onderzoek van Anke Abels en Margreet Poulie naar het effect van ZKM, gemeten onder 100 cliënten die anoniem de ZKM Vereniging evaluatie voor cliënten hebben ingevuld, blijkt:

• De algemene tevredenheid over het ZKM traject is 8.6
  • De ervaren effectiviteit van het ZKM traject scoort 7,7
  • De ervaren persoonlijke ontwikkeling in het ZKM traject scoort 7,4

Over de resultaten 2012 en 2013 zijn de belangrijkste resultaten weergegeven in een artikel van Geert Jan Aleven (2014), en artikel van Abels en Poulie ( 2016).  Beide publicaties zijn interessant voor cliënten en opdrachtgevers. Voor leden zie hierna.  Voor leden van de ZKM Vereniging.

De evaluatie is anoniem. Als coach/consultant krijg je wel de resultaten over minimaal 5 van je cliënten in vergelijking met alle ingevulde evaluaties. Veel leden gebruiken het evaluatiesysteem al en het is ook integraal onderdeel van het ZKM Vereniging-Kwaliteitssysteem.

Wil je het evaluatiesysteem ook gebruiken? Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Het bestuur van de ZKM Vereniging heeft recentelijk besloten dat deelname gratis is!

Wil je zien welke vragen er aan je cliënt worden gesteld of wil je de vragenlijst met je cliënt doornemen, download dan de pdf van de voormeting, de evaluatie 1 en de evaluatie 2.

Onderzoek naar het effect van ZKM, door Anke Abels en Margreet Poulie

Anke Abels en Margreet Poulie (2015) hebben een artikel gepubliceerd over: cliënttevredenheid en ervaren effectiviteit van het ZKM proces. De ZKM beroepsvereniging onderzoekt bij haar klanten tevredenheid en effectiviteit. lees verder

Afstudeerproject Anke Abels (2012)
Dit onderzoek is uitgevoerd door Anke Abels van de Fontys Hogeschool. Het onderzoek naar de ervaren tevredenheid en de zelf gerapporteerde levenstevredenheid bij ZKM cliënten is volledig beschikbaar in 3 PDF's:

Zie ook de samenvatting van dit onderzoek verschenen in het Tijdschrift voor Coaching (3 blz)