Fred van Essen

2e werkadres

Zwolle

Extra informatie

Coaching is niet meer weg te denken uit de moderne adviespraktijk en blijkt (uit onderzoek) ook werkelijk een effectief instrument. Mijn coaching, gebaseerd op meer dan 25 jaar ervaring, vindt altijd plaats vanuit de context van de vraag. Richt zich dus niet alleen op de persoon, maar neemt belangrijke factoren uit de omgeving mee. Bijvoorbeeld een professional die opnieuw inspiratie zoekt in zijn vak, een directeur die zijn rol wil aanscherpen in een veranderingstraject of een bestuurder die moet overleven in een lastig politiek krachtenveld.

Het narratieve coachen helpt daarbij. Het ‘verhaal’ van de cliënt is leidend. ZKM geeft de narratieve aanpak een wetenschappelijke basis, die garant staat voor betrouwbaar zelfinzicht en intrinsiek gevoelde urgentie om de uitdagingen aan te pakken.

De rol van coach gaat vaak na enige tijd over in de rol van raadgever, het ‘consigliere-model’. Een profiel dat op de achtergrond via dialoog en confrontatie een bewezen alternatief is voor de zgn. expertise gedreven consultancy. Een in de praktijk veel effectiever instrument dat misschien wat trager start maar uiteindelijk veel langer en dieper doorwerkt.