(Bekijk deze nieuwsbrief op onze website.)
ZKM Vereniging |
||||||||||||||||
Dit is de nieuwsbrief van de ZKM Vereniging. Door middel van de email zullen wij u enkele keren per jaar op de hoogte houden van de gebeurtenissen en ontwikkelingen binnen de vereniging. Mocht u deze email niet meer willen ontvangen dan kunt u zich afmelden via de link geheel onderin deze email. |
Aanbod Collectieve Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor leden ZKMVereniging Teken in vóór 1 februari 2015Beste Doreth De Nieuwsbrief van december (klik naar die nieuwsbrief) over de Collectieve Beroeps- en Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft er toe geleid dat tot nu toe ruim 40 leden het deelname certificaat hebben aangevraagd. Dat is een prachtig begin! Heb je die brief gemist of ben je er nog niet toe gekomen je voor deze verzekering aan te melden, doe dat dan snel. Deze verzekering is van ons allemaal en van elk praktijkvoerend lid wordt eigenlijk verwacht dat hij of zij deelneemt. Verder zijn er via verschillende kanalen vragen binnengekomen. Ook hiervoor dank, want het zijn zeker relevante vragen, waarop de meeste leden wel antwoord willen hebben. In het tweede deel van deze Nieuwsbrief komen de antwoorden aan de orde, waarin met name onze tussenpersoon Kendall Mason een groot aandeel heeft gehad. Het bestuur en ook de Commissie Kwaliteit zien graag dat de leden goed verzekerd zijn in hun beroepsuitoefening. Veel opdrachtgevers hebben zelfs de eis dat je als aanbieder verzekerd bent. Wij hopen en verwachten daarom dat nog meer leden van dit mooie aanbod gebruik gaan maken. Aantrekkelijk aan deze verzekering is dat die een uitgebreide dekking biedt (dus niet alleen ZKM!) en dat tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Die aantrekkelijke prijsstelling is alleen mogelijk door de collectieve basis. De jaarlijkse premie bedraagt ongeveer € 75,-- ex 21% assurantiebelasting. Maar dit is nog niet alles, want in elk geval voor 2015 betaalt de Vereniging 50% van dit bedrag. Dus voor maar een paar tientjes ben je een heel jaar lang goed verzekerd! Bedenk ook dat een gecombineerde beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering op individuele basis al gauw vele honderden euro’s kost! Een collectieve BAV is tevens een duidelijk signaal naar de markt dat wij als beroepsvereniging staan voor kwaliteit. Daarnaast een signaal van onderlinge solidariteit met betrekking tot kwaliteit. Aanmelding en gang van zaken Om je voor deze verzekering aan te melden doe je het volgende:
Voor de goede orde: Kendall Mason werkt volgens de privacywetgeving.
Kendall Mason BV Postbus 1546 1200 BM Hilversum onder vermelding van: ZKMvereniging collectieve BAV
Heb je toch nog vragen, mail die dan naar Doreth Hamers via secretariaat@zkmvereniging.nl je ontvangt dan zo snel mogelijk antwoord. Tenslotte: teken in vóór 1 februari in en laten we als Beroepsvereniging zien dat wij kwaliteit hoog in ons vaandel hebben staan! Het bestuur Antwoorden op de vragen Via verschillende kanalen zijn vragen over de Collectieve Beroepsaansprakelijkheidsverzekering binnen gekomen. Deze vragen zijn vervolgens gebundeld en voorgelegd aan Kendall Mason, de tussenpersoon die bemiddeld heeft voor deze collectieve verzekering. De vragen en de antwoorden zullen niet uitputtend zijn. Heb je nog vragen, stel die gerust. Het bestuur stelt zich voor ook die vragen weer te bundelen en dan de antwoorden te communiceren, omdat die ook voor een bredere kring binnen de ZKMvereniging interessant kunnen zijn. Wij hebben hieronder steeds de letterlijke vragen en de letterlijke antwoorden overgenomen. ZKMvereniging Collectieve BAV Toelichting op de Beroepsaansprakelijkheidsverekering: De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is een zeer specifieke verzekering. Door onbekendheid ontstaan snel misverstanden. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de ZKMvereniging bestaat uit twee delen.
Dit gedeelte van de verzekering geeft dekking als u door een derde aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan zaken\goederen van derden of bij het veroorzaken van letselschade. Ook de financiële schade die hieruit voortvloeit valt onder deze verzekering.
Dit gedeelte geeft dekking indien u aansprakelijk wordt gesteld wegens een “vermeende” beroepsfout en als gevolg hiervan een “zuivere” vermogensschade ontstaat, een claim tot financiële compensatie. Zuivere vermogensschade: Iedere door een schade-evenement veroorzaakte, en in geld uit te drukken achteruitgang van het vermogen, die niet veroorzaakt wordt door schade aan goederen of letselschade. Uitgangspunten van het bestuur Waarom verplichte deelname? ð Vanuit de Europese dienstenrichtlijn wordt verondersteld dat een verzekeringsplicht deel uitmaakt van de ethische regels en gedragscodes van beroepsorganisaties. ð Kwaliteitstempel voor zowel de vereniging en de aangesloten leden. Sluitstuk op het kwaliteitssysteem en de klachten- en/of geschillen regeling van de vereniging. ð Vanuit de Vereniging naast vakinhoudelijk ondersteuning ook ondersteuning aan de "ondernemer" en zijn "onderneming". ð Steeds meer opdrachtgevers stellen een BAV verplicht bij het inhuren van externe professionals. ð Zakelijke professionaliteit naast vakinhoudelijke professionaliteit. ð Kwaliteitsaspect, draagt bij aan het zakelijk fundament onder de eigen praktijk/onderneming. ð Toenemende verzakelijking en verjuridisering door steeds complexere Nederlandse- en Europese wet- en regelgeving en de toenemende claimcultuur. ð Gezien de gunstige prijsstelling van deze collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan deze als een extra incentive worden gezien voor potentieel nieuwe leden. Kortom, een collectieve BAV is een duidelijk signaal naar de markt dat u als beroepsvereniging staat voor kwaliteit. Daarnaast een signaal van onderlinge solidariteit met betrekking tot kwaliteit. Welke activiteiten worden door de collectieve BAV van de ZKMvereniging gedekt: Leidend hierbij is de hoedanigheidsbeschrijving. In overleg met Kendall Mason vallen nu ook opleidingsactiviteiten (het doceren van de ZKM) onder deze verzekering. Hieronder is de hoedanigheidsomschrijving al aangepast. Die zal ook worden aangepast wanneer volgend jaar het contract wordt verlengd. Hoedanigheidsbeschrijving: “ Werkzaamheden, die gerekend kunnen worden tot het gebruikelijke werkterrein van een in Nederland gevestigd, het kwaliteitsbeleid van de ZKMvereniging onderschrijvend en praktijkvoerend lid van de ZKMvereniging; namelijk coaching, advisering, therapie, (loopbaan)begeleiding, assessments en training, alsmede het doceren van de ZKM, zowel individueel als groepsgewijs en zowel in opdracht van particuliere als van zakelijke opdrachtgevers (organisaties), mede op basis van het gedachtengoed, methodiek en instrumentarium van de "ZelfKonfrontatiemethode en Dialogical Self Theorie.” Door leden gestelde vragen en antwoorden: Vraag: Er zijn twee onafhankelijke, zelfstandige ZKMopleidingen; dus geheel los van de beroepsvereniging. Vallen de docenten van die opleiding (de docenten zijn wel lid van de ZKMvereniging) ook onder de collectieve BAV of moeten zij een eigen verzekering afsluiten? Antwoord Ons voorstel hiervoor is de hoedanigheid aan te passen zodat, naast training ook het doceren van de ZKM door daartoe bevoegde en gecertificeerde leden onder de dekking valt. Volledigheidshalve: het bestuur bepaalt welke werkzaamheden tot het gebruikelijke werkterrein van een ZKM lid behoren. Vraag: Binnen de ZKMvereniging komt een klachtencommissie, bestaande uit een externe voorzitter, 2 leden en een derde reserve lid. Vallen zij ook onder de collectieve BAV of moet er voor hen een aparte verzekering worden afgesloten? Zoals een variant van de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Antwoord: Een klachtencommissie valt onder verantwoordelijkheid van het bestuur. De behandeling van een klacht bij de klachtencommissie is een interne procedure binnen de vereniging waarbij het handelen van een lid wordt getoetst aan de tucht- en kwaliteitseisen die de ZKMV (=ZKMvereniging) stelt aan haar leden. Vraag: Ik heb een vraag over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Begrijp ik het echt goed dat het verplicht is om deze verzekering af te sluiten? Ook als je al zo’n verzekering hebt? En als ik dat niet doe, wat dan? Ik heb belangstelling voor de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheids verzekering. Ik moet alleen nog overleggen met mijn verzekeringsadviseur. Ik had net een verzekering afgesloten bij dezelfde verzekering die ook dit aanbod heeft gedaan. Ik krijg het overleg niet meer klaar voor 31 december denk ik. Ik laat je nog weten of mijn besluit om me via de VVZB te verzekeren definitief is. Antwoord: Het bestuur heeft gesteld dat de collectieve BAV verplicht is voor alle zelfstandig praktijkvoerende leden van de ZKMvereniging. Hieronder worden verstaan geregistreerde, gecertificeerde, niet gecertificeerde en in opleiding zijnde ZKM-beoefenaren, zich bezighoudende met de werkzaamheden zoals omschreven in de hoedanigheidsbeschrijving. Mogelijke uitzondering: - Een lid heeft een lopende BAV die niet binnen een afzienbare termijn kan worden opgezegd. Zodra de lopende BAV is opgezegd vraag het lid een deelname certificaat aan. - Een lopende collectieve BAV via een andere Beroepsvereniging waarvan de hoedanigheidsbeschrijving zo is geformuleerd dat de werkzaamheden zijn gedekt. Vraag: Bij Kendall Mason heb ik al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering lopen via de beroepsvereniging voor Counseling, het ABvC. Antwoord: Gezien de hoedanigheidsbeschrijving van de collectieve BAV van de ABvC biedt deze BAV voldoende dekking. Tenzij de werkzaamheden afwijken van de hoedanigheidsbeschrijving. Vraag: Een vraag. Tot nu toe loopt de factuur via mijn werkgever dat zou zo moeten blijven. Is op de factuur te lezen dat een onderdeel die aansprakelijkheidsverzekering is of is het een totaal bedrag. Mijn voorkeur zou zijn alleen een eindbedrag. Hoe gaat het eruit zien? Antwoord: Een lid in loondienst is niet zelfstandig praktijkvoerend en kan derhalve niet deelnemen aan het collectief. De werkgever dient een eigen Beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor zijn praktijk en medewerkers. Indien deze werknemer naast zijn baan in loondienst voor eigen rekening ZKMwerkzaamheden uitvoert, is deze collectieve verzekering wél aan de orde. Vraag: Deze verzekering is inclusief al onze werkzaamheden? Dat wil zeggen ook niet ZKM gerelateerde werkzaamheden? Kortom al onze coachings- en trainingsactiviteiten? Antwoord: Correct, zie hoedanigheidsbeschrijving. Vraag: Als een lid een klacht krijgt van een cliënt wegens onheuse bejegening ( b.v. discriminerende, racistische opmerkingen, beschuldigingen van seksuele intimidatie enz.) en dit komt voor onze klachtcommissie, een klachtcommissie van een andere beroepsvereniging (NIP b.v.) of zelfs voor de rechter, is dan de juridische steun gedekt? Of moet men dan over een rechtsbijstandverzekering beschikken? Antwoorden: ð Op het moment dat er een klacht tegen een lid wordt ingediend bij de klachtencommissie van ZKMvereniging bestaat er geen dekking onder de verzekering. Immers een klacht is (nog) geen aansprakelijkstelling. ð Mocht de klager naar aanleiding van de uitspraak van de klachtencommissie een civiele claim jegens een lid indienen (aansprakelijkstelling en eis ter compensatie), dan verneemt de (beroeps)verzekeraar dit graag. Zij zullen de behandeling dan verder overnemen. Eventueel juridische kosten in verband met deze civiele claim komen dan ook voor rekening van verzekeraar. ð Ook een rechtsbijstandverzekering biedt hier veelal geen dekking. Er is geen sprake van een juridische procedure maar een tuchtzaak binnen de vereniging. Daarnaast biedt een rechtsbijstandverzekering standaard geen dekking voor beroepsfouten. Vraag: Stel dat er in één jaar toch meer claims binnen komen en dat het plafond van de uit te keren schade wordt doorbroken, hoe gaat het dan? Is er dan sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid van de leden? Of is het bestuur dan aansprakelijk? Of iets of iemand anders? Antwoord: Als de polislimieten uitgeput zijn, is er in beginsel dat jaar geen beroep meer op de verzekering mogelijk. (Kendall Mason) en de verzekeringnemer (ZKMvereniging) beschouwen de gedeelde limiet per verzekeringsjaar in dit kader als voldoende. Hiscox zal tegen nadere condities de mogelijkheid bieden om tijdens de looptijd van de polis een hogere limiet in te kopen wanneer 50% van het verzekerd bedrag per jaar is benut voor het betreffende verzekeringsjaar. M.a.w. er kan tijdig worden ingegrepen en de limiet worden verhoogd mocht dit aan de orde zijn.
Jouw gegevens op de website van de ZKM Vereniging
Zijn deze gegevens en je andere gegevens op de website correct en volledig? Pas ze zo nodig zelf aan op de website, na de inlog, klik hier. |
|||||||||||||||
U ontvangt deze email omdat u lid bent van de ZKM Vereniging. |